نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۸۷۰۷۷
دفتر مراجع معظم تقلید در قم میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را در سال جاری اعلام کردند.
به گزارش مشرق، میزان فطریه و کفاره که تا به حال بر اساس نظر مراجع عظام تقلید مشخص شده، در زیر آمده است.
دفتر مقام معظم رهبری در قم درباره میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان با اشاره به آن که مومنان می توانند قیمت سه کیلو گندم یا برنج و مانند آن را از مغازه محل سکونت خود استعلام و آن را بر اساس مقدار شرعی به عنوان زکات فطره پرداخت کنند، اعلام کرد فطریه در سال جاری برای هر نفر و بر اساس قیمت سه کیلو گندم ۴۰ هزار تومان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این دفتر همچنین درباره کفاره غیرعمدی روزه های ماه مبارک رمضان نیز اعلام کرد، کفاره باید به صورت طعام پرداخت شود و البته دفتر مقام معظم رهبری در قم به ازای کفاره هر روز، ۸ هزار تومان امانت میگیرد تا آن را به طعام تبدیل کرده و به نیازمندان برساند.
دفتر آیت الله سیستانی نیز اعلام کرد از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه سال جاری بدل از آرد ۴۰ هزار تومان، بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.
این دفتر همچنین اعلام کرد با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین میتوانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
همچنین بر اساس اطلاعیه دفتر آیت الله شبیری زنجانی، شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم بهحساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان میتوان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.
دفتر آیتالله شبیری زنجانی در ادامه اعلام کرد که مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (بهحساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت میکند و به مصرف آن میرساند.
بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند، ضمن آن که کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان است.
لازم به ذکر است براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است، ضمن آن که بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسی فقط در افطار شب عید مهمان دیگری باشد، فطریه او به عهده خودش خواهد بود.
و اما تماس تلفنی در قم با دفتر آیت الله وحیدخراسانی بیانگر آن است که از نظر معظم له، میزان فطریه امسال به ازای هر نفر و با قیمت گندم و برنج به ترتیب ۴۰ و ۱۴۰ هزار تومان است، ضمن آن که کفاره غیرعمدی و عمدی روزه نیز از نظر ایشان و برای هر روز، به ترتیب ۱۰ و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.
همچنین دفتر آیت الله سبحانی نیز اعلام کرد مومنان قیمت گندم یا برنج را از مغازه های محله یا شهر خود بپرسند و بر همان اساس فطریه را به میزان شرعی پرداخت کنند.
این دفتر همچنین میزان کفاره غیرعمدی و عمدی را به ترتیب ۱۰ و ۶۰۰ هزار تومان برای هر روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.
دفتر آیت الله نوری همدانی نیز اعلام کرد بر اساس قیمت گندم، فطریه امسال به ازای هر نفر ۴۰ هزار تومان و کفاره روزه غیرعمدی نیز ۱۰ هزار تومان برای هر روز است.
منبع: فارسمنبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت آیت الله نوری همدانی آیت الله مکارم شیرازی آیت الله سبحانی آیت الله سیستانی آیت الله وحید خراسانی آیت الله شبیری زنجانی ماه مبارک رمضان خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت ماه مبارک رمضان هزار تومان دفتر آیت الله ۴۰ هزار تومان برای هر روز کفاره روزه قیمت گندم زکات فطره بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۸۷۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان
محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما شب گذشته نهم اردیبهشت با حضور در برنامه «سینمازاویه» درباره سریال «افعی تهران» و نسبت آن با سینمای جنایی گفت: در سینمای جنایی حرکت در عمق خیلی بیشتر است. مهمتر از اینکه جنایت را چه کسی انجام داده این مهم است که جنایت چرا انجام شده و آن کسی که این جنایت را مرتکب شده دچار چه پیچیده گیهای شخصیتی بوده است. در اینجا برای تحلیل سرسخت و عمق پیدا کردن ماجرا این ضرورت که فهم دقیقی از تحلیل موقعیت و روانکاوی داشته باشیم، اهمیت پیدا میکند.
به گزارش رادیو گفتگو، وی ادامه داد: پیمان معادی یک ضرورتی را در سینمای ایران حس کرده و آن هم تنوع داستانها و موقعیت هاست چراکه در سینمای ایران داستانهای جنایی که استخوان دار باشند و تنه به کمدی نزنند زیاد نداشته ایم.
مقدسیان درباره نحوه نمایش درونیات شخصیت در «افعی تهران» گفت:، اما معادی یک رندی کرده و همان تلاشی که باید انجام میداده تا در موقعیتهای مختلف، در جهان شخصیت ورود کند و او را به مخاطب معرفی کند به اتاق درمان آورده است. طبیعی است هر کسی که در اتاق درمان قرار میگیرد، درمانگر تلاش کند درونیات او را شناسایی کند. اما اگر قرار بود در اتاق درمان این اتفاق نیفتد باید موقعیتهای پیچ در پیچی میساخت که اطلاعات درباره شخصیت کم کم به مخاطب منتقل بشود.
این کارشناس، سینما را به عنوان یک تلنگر برای اهمیت بیشتر به سلامت روان مهم دانست و افزود: واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپینهایی تشکیل میشود که آدمها بیش از پیش به سلامت روان خود اهمیت بدهند. اگر سینما بتواند تلنگری بزند یا روان درمانی به امری تبدیل شود که آدمها به آن اعتماد کنند و به آن روی بیاورند، اتفاق خیلی مثبتی روی داده است.
مقدسیان درباره انتخاب رواندرمانگر و شیوه مواجه سریال با این مساله گفت: دغدغه پیمان معادی در این سریال جدای از اینکه به او کمک کرده درونیات شخصیت را با حضور در اتاق درمانگر به مخاطب منتقل کند، کمک کرده تا او یک نوع فرهنگ سازی هم انجام بدهد. اما همان طور که روان درمانی و سراغ گرفتن از درمان گر مسالهای است که باید روی آن فرهنگ سازی بشود، مسلح شدن به انتخاب روان درمان گر درست هم باید اتفاق بیفتد.
وی افزود: ما به اندازه روان درمانگران کاربلد، روان درمانگرانی داریم که کم عمق و کم دانش هستند و احساس مسئولیت نمیکنند و این آسیب زاست. برای همین است که نظام روان درمان گری در دنیا استانداردهای سفت و سختی دارد که باید مانند یک میثاق پزشکی رعایت بشود.
مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روانگر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه میکند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمیشود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.
وی با بیان اینکه رفتن به سراغ اتاق درمان برای جذابتر شدن درام، استانداردهایی هم دارد افزود: ماجرا این طور نیست که یا ما نباید سراغ اتاق درمان برویم یا اگر رفتیم هر طور شد آن را جذاب کنیم. یک سری خط قرمزها در اتاق درمان وجود دارد.
مقدسیان ادامه داد: اطلاعات شخصی روان درمان گر با مراجع نباید در میان گذاشته شود و آشنایی به غیر از آشنایی اتاق درمان با روان درمان گر نباید اتفاق بیفتد. او فقط باید شنونده باشد همدلی کند، اما در نقش روان درمان گر. ممکن است جایی که مراجع درک میشود، احساس وابستگی به درمانگر پیدا کند. اینجا درمانگر یا باید از تکنیکها استفاده کند و برای مراجع واضح بشود که این رابطه عاطفی در نقش درمانگر است و لاغیر. اگر این اتفاق نیفتد باید مراجع به درمانگر دیگری معرفی کند.
این کارشناس سینما استانداردهای اتاق درمان را مهم دانست و افزود: این مهم است که استانداردها را رعایت کنیم چراکه ممکن است کسی بعد از کشمکشهای زیادی با خودش بپذیرد که درمان بشود، ولی با این اتفاق، نتیجه درخوری نگیرد و اعتماد شخص به روان درمانگر از بین برود و هیچ وقت در زندگی به روان درمانگر مراجعه نکند.
مقدسیان در پایان درباره نقاط مثبت و ضعف اثر گفت: «افعی تهران» در بخش توجه به روان درمان گری موفق است، اما در تصویر کردن اتاق درمان و شیوه رفتار سحر دولتشاهی به عنوان درمان گر و ارتباط عاطفی که بین او و مراجعش (پیمان معادی) تصویر میکند، از اساس بر ضد روان درمان است. اینجا دانش و توانایی فیلمنامه نویس کم بوده، او عشق آن را داشته که به این موضوع بپردازد، اما علم آن را نداشته است. برای جذاب کردن درام هم مولفههای دیگری بود که بدون زیر پا گذاشتن استانداردها و خط قرمزها میشد از آنها بهره برد.